Het team

 

Het team van Ponga bestaat uit professionals die graag werken met kinderen, jongeren én hun ouders. De praktijk is opgericht door Natasja Wilhelm en Hanneke van der Eerden. We vinden het belangrijk om kinderen, jongeren en hun familie te ondersteunen, zodat ze weer in hun kracht komen te staan. We doen dit op een creatieve manier die aansluit bij de persoon in kwestie. Betrokkenheid, creativiteit, humor en “out of the box” denken kenmerkt onze werkwijze.

Chico (Hulphond)

Een therapeut met zachte oren. Chico wordt ingezet als hulpmiddel van de behandelaar. Een hond nodigt uit om contact maken en daarbij gewoon jezelf te kunnen zijn. Een hond oordeelt niet, is een veilig en laagdrempelig oefenmaatje. Ideaal om aan doelen te werken zoals meer zelfvertrouwen of sociale vaardigheden. Het is ervaringsleren/spiegelen: de hond reageert op alles wat je doet en op hoe je het doet!

Wil je alvast kennis maken met Chico en praktijk Ponga? Neem dan een kijkje op de Insta van Chico: @hulphondchico Hij geeft je graag een (digitale) rondleiding door de praktijk!

Natasja Wilhelm

Praktijkeigenaar, Pedagoog (master)  en rouw- en verliestherapeute

Lees verder

Eindelijk is het zo ver… Na bijna 5 jaar individueel aan de slag te zijn geweest in mijn eigen praktijk, mag ik nu werken in een multidisciplinair team. Niet meer hoeven door te verwijzen naar onbekende hulpverleners, maar het volledige pakket aan hulpverlening als praktijk kunnen bieden aan gezinnen.

Het werken met kinderen -en jongeren blijft na 25 jaar werken met deze doelgroep nog altijd boeiend en inspirerend. Juist in de kinderjaren mogen helpen om bij te dragen aan een gezonde ontwikkeling, geeft betekenis aan mijn leven. Tijdens de kinderjaren zijn kinderen/jongeren nog flexibel en kan passende begeleiding het grote verschil maken voor de toekomst.

Iedereen krijgt in het leven met verlies te maken. De impact van het verlies, verschilt enorm van persoon tot persoon. Hoe dat komt, heeft mij altijd geboeid. Het gezin van oorsprong, hoe het hechtingsproces is verlopen en iemands persoonskenmerken zijn hierin bepalend, maar ook de wijze waarop het verlies heeft plaatsgevonden speelt hierbij een rol. Een goede relatie met het kind- en ouders is een voorwaarde om op juiste wijze te kunnen begeleiden, waarbij vertrouwen een belangrijke rol speelt. Door gebruik te maken van verschillende interventies waaronder; narratieve therapie, spelbegeleiding en ademhalingstherapie kan er voor ieder kind-en jongere een passende begeleiding plaatsvinden.

Opleidingen:

  • Master of Education, Educational Theory, Teaching and supervising (Master Pedagogiek)
  • Rouw- en verliesbegeleidingskunde, Psychopathologie, Narratieve therapie (post bachelor)
  • Bachelor of Social Work (bachelor)
  • Diverse vaktrainingen (post hbo niveau)

Marije Bijstra

Gezondheidszorgpsycholoog / Orthopedagoog

Lees verder

Mijn naam is Marije Bijstra en in 2010 ben ik na mijn studie aan de Rijksuniversiteit van Groningen als orthopedagoog aan het werk gegaan. In mijn eerste vijf werkzame jaren heb ik ervaring opgedaan binnen zowel de zorg als het onderwijs aan kinderen met een communicatieve beperking en bijkomende problematiek. Toen ik in 2015 toegelaten werd tot de opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog, werd mijn werkervaringsgebied steeds een stukje breder. Inmiddels ben ik werkzaam geweest op een Centrum voor Jeugd en Gezin en in de jeugdhulp. Ik werk met erg veel plezier met kinderen, jongeren én hun ouders en vind het uitdagend en interessant om samen te ‘puzzelen’ en de hobbels (kleiner of groter) die we allemaal tegen kunnen komen in ons leven beter behapbaar te maken.

Anne- Marleen Brandsma

Pedagoog / speltherapeut

Lees verder

Ik ben Anne-Marleen Brandsma, trotse moeder van een zoon. Met veel passie en gedrevenheid werk ik met kinderen, opvoeders en pedagogisch medewerkers. Ik krijg hier energie van en doe dit met ontzettend veel plezier. Ik vind het mooi iets bij te kunnen dragen aan de ontwikkeling van een kind.

Bij Ponga voelde ik me direct thuis. Warm, gezellig, persoonlijk en deskundig. Een divers team met ieder haar eigen expertise. Uit ervaring weet ik hoe diversiteit kan bijdragen aan je eigen professionaliteit. Van elkaar kan je leren.

Mijn kracht ligt onder andere in het observeren, dit heb ik mij in de afgelopen jaren eigen heb gemaakt op de observatiegroep van de Driestroom. Zonder oordeel en met een open blik kijken naar het kind is iets wat ik goed kan en wat ik meeneem in mijn werk. Ik ben enthousiast, ondernemend, leergierig maar weet ook mijn rust te bewaren. Het is voor mij belangrijk dat het kind zich bij mij op zijn gemak voelt, dit is de basis voor een goed contact.

Met veel plezier werk ik als speltherapeut bij Ponga. Als het kind zich tijdens de spelsessie openstelt en me toe laat tot zijn/haar belevingswereld, voelt dit als een voorrecht om hier onderdeel van te zijn. Spel is een krachtig en mooi middel om kinderen met een hulpvraag verder te helpen. Voor mij is het van belang dat niet alleen het kind, maar ook de ouders zich gehoord voelen. Het warme Ponga-gevoel hoop ik dan ook naar jullie te kunnen uitdragen!

Anke Hendriks

Psychomotorisch therapeut

Lees verder

Hoi, ik ben Anke Hendriks en ik ben psychomotorisch therapeut bij Praktijk Ponga. Ik heb de afgelopen jaren werkervaring opgedaan in de psychiatrie en gehandicaptenzorg, en heb nu de keuze gemaakt om in een kleinschalige praktijk te werken met de doelgroep waar van jongs af aan mijn passie ligt: kind en jeugd.

 

Het mooie van mijn vak vind ik om kinderen en jongeren letterlijk en figuurlijk in beweging te brengen. Door gebruik te maken van je lichaam, leer je te ontdekken wat je lichaam jou vertelt. Wat geeft je spanning of ontspanning, wat maakt je boos, blij of verdrietig. Door samen te bewegen en oefeningen te doen, kan het kind of de jongere ontdekken waar zijn of haar kracht ligt om van daaruit te werken aan de hulpvraag. Deze nieuwe ervaringen zijn vruchtbaar voor de ontwikkeling en het verdere leven. Het kind/ de jongere komt daardoor weer met zelfvertrouwen in de wereld te staan en kan op eigen kracht weer verder. De betrokkenheid van zijn of haar omgeving, zoals de ouders en de school, is daarin voor mij zeer belangrijk, om het geleerde in het dagelijks leven toe te passen.

 

Het kleinschalige en de gastvrijheid en warmte van de praktijk spreekt mij zeer aan en ben dan ook erg blij dat ik onderdeel mag zijn van dit leuke team.

Janouk Hermsen

Orthopedagoog

Lees verder

Mijn naam is Janouk Hermsen en ik werk met veel plezier als orthopedagoog. Tijdens en na mijn studie heb ik ervaring opgedaan in het onderwijs en in de geestelijke gezondheidszorg. Het is mijn passie om kinderen vaardigheden aan te leren zodat het om kan gaan met datgene waar het tegenaan loopt. Ik ben gecertificeerd ACT4kids-therapeut en de toepassing van Acceptance & Commitment Therapy (ACT) sluit daar goed bij aan. Door mijn achtergrond vind ik het belangrijk om de omgeving van het kind altijd te betrekken. Bovendien moeten vaardigheden geoefend worden, en dit kan het beste in een omgeving waar het kind zich vertrouwd voelt. Daarnaast vind ik het heel waardevol als kinderen en ouders in hun kracht komen te staan door op zoek te gaan naar sterke eigenschappen die ingezet kunnen worden en die vergroot kunnen worden.

Lieke Kuil

Dramatherapeut

Lees verder

In dramatherapie stap je in een wereld waarin alles mogelijk is: op de spelvloer kun je zijn wie je maar wilt, je fantasieën beleven en doen wat je in het echt niet durft. Dat geeft enorm veel vrijheid om te onderzoeken en te uiten wat er in jou leeft en om nieuwe vaardigheden op te doen.
Een meisje zei ooit tegen me “Ik vind het hier zo fijn want ik hoef niks uit te leggen. Ik kan het gewoon spelen!” Daar verwoordde ze precies de essentie van dramatherapie. Dat wat in woorden moeilijk te vangen is, gaan we op de spelvloer vormgeven en beleven. Hierbij gebruiken we bijvoorbeeld handpoppen, grime, kostuums, attributen, verhalen en verschillende theaterwerkvormen.

Mijn werkwijze kenmerkt zich door te werken vanuit het kind. Steeds blijven kijken naar wat het kind nodig heeft is de leidraad voor de sessies. Er wordt eerst gekeken naar waar het kind plezier in heeft en wat voor hem of haar veilig voelt. Vanuit die basis wordt gewerkt aan de hulpvraag. Natuurlijk speelt de situatie thuis en op school hierin een belangrijke rol en is samenwerking onderling belangrijk. In 2015 ben ik afgestudeerd als dramatherapeute. Ik heb onder andere deelcertificaten behaald voor mindfulness, Adem en Ontspanningstherapie en Rouw en Verlies. Ik heb als therapeut en begeleider gewerkt met kinderen en jongeren van 4-18 jaar met uiteenlopende hulpvragen. Als lid van het Kennisnetwerk Affectregulatie houd ik me bezig met het beschrijven van een dramatherapie behandeling voor kinderen met gehechtheidsproblematiek. Van kinds af aan ben ik dol op toneel en het schrijven van verhalen. Ik haal er veel voldoening uit om met kinderen te werken en ze te helpen
om tot ontwikkeling te komen.

Liesbeth Haan

HR-specialist / administratief medewerker

Lees verder

Mijn naam is Liesbeth Haan en ik ben HR-specialist bij praktijk Ponga. Daarnaast verzorg ik ook een deel van de zorgadministratie.

Na mijn studie heb ik jaren als HR-adviseur gewerkt binnen de geestelijke gezondheidszorg. Een van mijn taken was het ondersteunen van het management bij de uitvoering van het personeelsbeleid. Ik heb ervaren hoe belangrijk het is dat mensen in hun kracht staan, dat ze dat doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Een veilige werkomgeving waarin je (van elkaar) mag leren is daarbij heel belangrijk, daar groei je van! Door gebruik te maken van elkaars kennis en kwaliteiten kom je vaak tot de beste resultaten, daar word ik enthousiast van!

Wat ik leuk vind is het bieden van ondersteuning bij de ontwikkeling en uitvoering van het organisatiebeleid. In mijn werk word ik gedreven door het creëren van duidelijkheid en structuur voor iedereen, bijvoorbeeld door beleid te vertalen naar concrete en werkbare processen, het geven van een bruikbaar advies en te informeren over regelingen. Kortom: bij te dragen aan een goed georganiseerde en fijne werkomgeving, waardoor er alle ruimte is voor verdere ontwikkeling als individu, als team en als organisatie.

Dit is hoe ik de missie van praktijk Ponga wil uitdragen. Ik vind het bijzonder dat ik op deze manier een bijdrage kan leveren aan het mooie werk dat praktijk Ponga doet voor kinderen, jongeren en hun ouders!

Sanne Wunderink

Pedagoog / gezinsbehandelaar

Lees verder

Ik ben Sanne Wunderink en ik ben pedagoog en gezinsbehandelaar bij praktijk Ponga. Al van jongs af aan heb ik de wens gehad om met kinderen te werken. Ik vind het een mooie uitdaging om bij de belevingswereld van kinderen aan te sluiten en van daaruit te kijken naar wat zij nodig hebben of wat hen kan helpen. Aandacht en vertrouwen vind ik zowel voor de kinderen als de gezinnen waar ik mee werk erg belangrijk. Daarbij zet ik graag middelen en activiteiten in die bij het kind of het gezin passen. Door plezier te hebben, onthoud je dat wat je leert over jezelf of over elkaar vaak beter!

 

Ik heb de afgelopen jaren gewerkt met kinderen en gezinnen met uiteenlopende hulpvragen. Zo ben ik o.a. werkzaam geweest binnen een orthopedagogisch centrum, in het onderwijs en op een peutercommunicatiegroep. In mijn vrije tijd onderneem ik graag iets leuks met mijn gezin, bestaande uit mijn man, zoontje en onze hond Yindi. De warmte, toegankelijkheid en aandacht bij Praktijk Ponga sprak mij direct aan en sluit goed aan bij dat wat ik belangrijk vind. Om die reden ben ik met veel plezier onderdeel van het team bij praktijk Ponga.

Yvette Zuidwijk

Administratief medewerker

Lees verder

Mijn naam is Yvette en ik ben sinds februari 2023 werkzaam bij Praktijk Ponga in de functie van administratief medewerker. Na het afronden van mijn studie, ben ik geruime tijd werkzaam geweest binnen bedrijven en functies waar cijfers en deadlines centraal stonden. Omdat ik graag iets voor mensen en kinderen/jongeren wil betekenen heb ik de overstap naar de jeugdzorg gemaakt. Als administratief medewerker is het mijn taak om ervoor te zorgen dat het zorgproces optimaal en vloeiend verloopt. Daarnaast vind ik het belangrijk dat onze cliënten en hun ouders zich op hun gemak voelen in de praktijk. Door mijn collega’s te ondersteunen zorg ik er bovendien voor dat zij al hun aandacht en energie kunnen richten op het ondersteunen van kinderen/jongeren en hun ouders. Zo draag ik op mijn manier de visie van de praktijk uit.

Renske Sackman

Praktijkmanager

Lees verder

Mijn naam is Renske Sackman en ik werk sinds 1 februari 2020 met heel veel plezier bij Praktijk Ponga. Het is mijn passie om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van mensen en organisaties. Na mijn studie heb ik gewerkt als studiecoach op het HBO, waar ik voornamelijk met jong-volwassenen aan de slag mocht. Enkele jaren geleden ben ik als zzp’er begonnen als personal assistant waarbij ik andere ondernemers ondersteunde bij de administratie, organisatie en marketing van hun bedrijf.  

Als praktijkmanager bij Praktijk Ponga is het mijn taak om ervoor te zorgen dat de missie van Ponga zo goed mogelijk kan worden uitgedragen. Dit doe ik onder andere door goed te letten op ontwikkelingen in het vakgebied en kritisch te blijven kijken naar onze bedrijfsvoering en processen. Op deze manier lever ik een bijdrage aan de groei en ontwikkeling van onze praktijk en dat geeft me veel voldoening!

Vera Franssen

Orthopedagoog

Lees verder

Mijn naam is Vera Franssen en ik werk als Orthopedagoog bij Praktijk Ponga.

Ik heb altijd al met veel passie met kinderen gewerkt. Nadat ik de Pabo heb afgerond en met plezier in verschillende groepen op verschillende scholen heb gewerkt, wilde ik mij graag verder verdiepen in het gedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarom heb ik vervolgens de Master Pedagogische Wetenschappen afgerond. Ik heb ervaring opgedaan in een systeem-praktijk, waar ik heb ervaren hoe belangrijk het is om altijd de omgeving van het kind te betrekken. Bovendien werk ik nu drie jaar als vrijwilliger bij de Kindertelefoon, waarbij we veiligheid proberen te creëren tijdens de gesprekken. Hierbij staat vertrouwen voorop, net zoals bij Praktijk Ponga. Naast het geven van individuele behandelingen, geef ik met mijn onderwijsachtergrond graag groepstrainingen aan kinderen. Ook hierbij wordt de omgeving van het kind betrokken.

Het vertrouwen en de warmte bij Praktijk Ponga spraken mij meteen aan, waardoor ik graag onderdeel ben van dit fijne team.

Tirza de Vries

Orthopedagoog

Lees verder

Mijn naam is Tirza de Vries. Sinds 2010 ben ik, na de opleiding HBO-pedagogiek gevolgd door de opleiding pedagogische wetenschappen aan de Radboud Universiteit, met heel veel plezier werkzaam als orthopedagoog.

Ik ben na mijn studies gestart als groepswerker binnen een observatie- en diagnostiek centrum voor jonge kinderen en als ambulant gezinsbegeleider. Daarna heb ik als orthopedagoog in de rol van behandelcoördinator gewerkt op verschillende groepen voor specialistische dagbehandeling en als behandelaar waarbij de ouder-kindrelatie centraal staat.

In het werk als orthopedagoog is voor mij de samenwerking met ouders een van de belangrijkste elementen. Ouders kennen hun kind het beste en wij als professionals lopen tijdelijk mee, door naast de ouders te gaan staan, en hulp te bieden waar nodig. In het werken met kinderen/ jongeren en hun ouders is voor mij creativiteit, plezier, betrokkenheid en gelijkwaardigheid essentieel. Ik werk met veel plezier bij Praktijk Ponga door de kleinschaligheid van de praktijk met een huiselijke sfeer en met betrokken en bevlogen collega’s. Doordat wij met en van elkaar leren, blijven we in ontwikkeling en versterken we elkaar in de samenwerking.

Hanneke van der Eerden

Speltherapeute en Cultureel Antropologe

Lees verder

Passie voor het welzijn van kinderen en voor het vak zijn mijn grote drijfveer. Ik vind het fantastisch als kinderen en jongeren tot bloei komen en zien welke kwaliteiten en talenten ze in zich hebben.

Vanuit deze passie koos ik voor de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening, welke werd opgevolgd door de studie Culturele Antropologie. Tijdens en na mijn opleidingen ben ik veel op reis geweest. Ik werkte onder andere met kinderen in Jemen, straatjongens in Zuid-Afrika, in de sloppenwijken in Colombia waar huiselijk geweld regeerde en bij straatbendes in New York.

In Nederland, in mijn werk bij de jeugdbescherming, kwam ik veel kinderen en jeugdigen tegen die klem zaten, in een ingewikkelde opvoedsituatie, of middenin een complexe echtscheiding. Ik had te maken met kinderen die niet meer thuis konden wonen en in een pleeggezin of instelling terecht kwamen, of kinderen die waren gevlucht uit oorlogsgebied. Bij de jeugdbescherming was ik bezig met randvoorwaarden te creëren en passende hulp te regelen. Met als doel dat het kind zich weer goed kan ontwikkelen in een veilige leefomgeving.

De reiservaringen en de ervaringen binnen mijn werk, vormden voor mij de aanleiding om de opleiding Speltherapie te gaan doen. Daarmee kan ik actief iets betekenen voor kinderen en ouders die hulp of begeleiding nodig hebben. Als kinderen/ jongeren zijn vastgelopen, om welke reden dan ook, vind ik het gaaf om samen te ontdekken wat er speelt én wat zou helpen.

Graag willen we via Praktijk Ponga samen met het kind/ jongere oplopen om samen te ontdekken waar en wat de mogelijkheden zijn. We nemen ouders/ verzorgers/ leerkrachten en eventuele andere begeleiders mee in dit proces. Juist het bundelen van krachten heeft zoveel meerwaarde voor het kind en het gezin.

Mirthe van Leeuwen

Orthopedagoog

Lees verder

Mijn naam is Mirthe van Leeuwen en met veel plezier werk ik als orthopedagoog bij Praktijk Ponga. Na mijn Master Pedagogische Wetenschappen heb ik breed ervaring opgedaan binnen de gehandicaptenzorg, speciaal onderwijs en regulier middelbaar onderwijs. Daarnaast geef ik les in beroepsvaardigheden en coachingstechnieken aan toekomstige orthopedagogen aan de Radboud Universiteit.

 

Mijn uitgangspunt binnen behandeling is om écht contact te maken. Ik vind het belangrijk om, voor ik met een kind en ouders concrete stappen kan zetten, eerst vertrouwen te winnen en te verbinden. Ik ondersteun ouders en kind bij het vinden van antwoorden op vragen als: wat maakt mij uniek? Wat zijn mijn kwaliteiten? Wat maakt mijn leven waardevol? Samen onderzoeken we wat het kind nog in de weg staat, welk gedrag helpend is en welk juist losgelaten mag worden. Ook bekijken we hoe ouders en leerkrachten het kind kunnen helpen in dit proces.

 

Ik vind het erg mooi dat binnen Praktijk Ponga vanuit verschillende expertises met elkaar als collega’s meegedacht kan worden. Het ene kind wil liever praten over wat hem of haar bezighoudt, het andere kind leert door te spelen of bewegen. Hier kan het allemaal.

Adriëtte van den Bergh

Rouw- en verliesbegeleider

Lees verder

Graag stel ik me aan jullie voor.  Mijn naam is Adriëtte van den Bergh en ik ben als rouw-en verliesbegeleider werkzaam bij Praktijk Ponga.

Kinderen en jongeren krijgen op hun jonge leeftijd al vaak te maken met verlies of rouw. Dit kan op allerlei vlakken zijn denk maar aan verlies van een huisdier, verlies van een huis door verhuizing, overlijden van een dierbaar familielid of verlies door scheiding. De impact van verlies en rouw kan heel intens en groot zijn. Ik vind het belangrijk dat kinderen en jongeren hun verhaal kunnen delen en dat ze leren dat verlies en rouw onderdeel van hun leven is.

Het samen werken met behulp van diverse werkvormen en te puzzelen hoe ze hun verhaal kunnen integreren in hun leven, dat is voor mij erg betekenisvol. Ik vind het fijn om een onderdeel te mogen zijn van hun reis. Naast rouw- en verliesbegeleider ben ik ook al jaren werkzaam als jeugdhulpverlener. Daarnaast heb ik nog vele andere trainingen gevolgd en ben ik gecertificeerd rots en water trainer, KIES coach (voor kinderen in echtscheidingssituatie) en licentietrainer van de methodiek de gevoelsverkenner. Met veel passie en plezier werk ik met kinderen en jongeren. Het maatwerk bieden aan kinderen en jongeren en het uitzoeken waar bepaald gedrag vandaan komt vind ik erg interessant en uitdagend.

Ik ontmoet je graag!

Britt Duijn

Stagiaire Pedagogiek

Lees verder

Mijn naam is Britt Duijn. Op dit moment start ik met het derde jaar van de opleiding pedagogiek op de HAN in Nijmegen. Vorig jaar heb ik stagegelopen bij Woonzorg DWI en dit jaar mag ik mijn stage vervullen bij praktijk Ponga. Met veel enthousiasme kijk ik uit naar deze stage.